Aloitin tänään Suomen Punaisen Ristin ystäväkurssin, joka valmentaa minusta senioritoimintaan sopivan vapaaehtoistyöläisen. Kunhan kurssi on käyty, olen oikeutettu siis toimimaan ystävätoiminnassa, mikä tarkoittaa että voin käyttää aikaani olemalla vaikkapa maahanmuuttajan, mielenterveyskuntoutujan, vammaisen tai vanhuksen ystävä. Käytönnässä se tarkoittaa, että käyn muutaman kerran kylässä kanssaihmisen (selvästi pidän tuosta sanasta) luona. Vaihtoehtoja on paljon, mutta tiedän jo, mikä on johtotähteni: mummo.

Kunhan kurssi on käyty, haluan oman senioriystävän, jonka luona piipahtaa muutamaan otteeseen kuukaudessa ihan vain... olemassa. En ole kodinhoita, en siivoaja, kokki tai sairaanhoitaja, vaan joku, jonka kanssa jutella ja vain... olla. Odotan tohkeissani kurssin loppua ja sen myötä aukeavia mahdollisuuksia, monestakin syystä. Tärkein on se, että p i d ä n ikäihmisten seurasta, mutta omaan lähipiiriini heitä ei kuuluu (ovat omat isovanhemmat jo pilven longalla...). Miksi pidän siitä? Ihan jo siksi että on uskomatonta millainen määrä elämänviisautta, kokemuksia ja näkymyksiä heillä on sisällään, ja koska olen vähän historiafriikki, minusta on todella ihanaa kuunnella kun he muistelevat vanhoja. Villit hevosetkaan eivät saa minua keskeyttämään keskustelua joka alkaa "Muistan kun vuonna 1931...". Okei, vuosisadan vähättely, unohtakaa se "vähän". Jos pääsen keskustelemaan vaikkapa Helsingin pommituksista tai tai tai hitsi kirnuamisesta tai muusta niin olen ihan seitsämännessä taivaassa. Totta kai olen valmis turisemaan muustakin, ei sillä...

Toiseksi, Suomessa on aivan liikaa yksinäisiä vanhuksia. Jos minä voin yhdenkin yksinäisyytä lieventää ihan vain omalla entreelläni, niin se on hienoa se. Kolmanneksi, olen viime vuosina kehittänyt Kiasman kokoisen kunnioituksen vanhempaa sukupolvea kohtaan. Ilman heidän työtään meillä ei olisi nykyään näin lintukotomainen, valmis maailma.

Eri asia sitten, löytävätkö he minulle mummoa, joka ei kiipeä kaappikellon päälle turvaan kun tälläinen kävelevä ilotulite astelee sisään...