Kävin tänään heittämässä mutkan Turussa, kun kolahti sen verta vaikuttava viesti sähköpostiin: kutsu väitöstilaisuuten The Sims pelistä!

Tänään nähtiin filosofian maisteri Tanja Sihvonen väitöskirja "Players Unleashed! Modding The Sims and the Culture of Gaming" (Pelaajat irti! The Sims -peliä ja pelikulttuuria muokkaamassa)". Vastaväittelijänä toimi Mia Consalvo Ohion yliopistosta.

Tässä Turun yliopiston sivuilta löytyvä tiedote:

"Tyttöjen peliä" The Simsiä pelataan ja muokataan mitä moninaisimmin tavoin

The Sims jatko-osineen on maailman suosituin tietokonepeli. Sen eri osia on maailmanlaajuisesti myyty yhteensä yli 100 miljoonaa kappaletta ilmestymisvuoden 2000 jälkeen. The Simsiä on kuitenkin tutkittu yllättävän vähän, eikä sen suosion syistä ole tehty tarkempaa analyysia sen menestyksestä huolimatta. FM Tanja Sihvosen väitöstutkimus on ensimmäinen perusteellinen tieteellinen tutkimus The Sims -pelistä ja sen pelaamisesta.

Työssä esitetään, että
The Simsin suosio perustuu ennen muuta pelin joustavuuteen ja muokattavuuteen. The Sims on pelinä niin mukautumiskykyinen, että jokainen sen pelaaja todennäköisesti pelaa sitä omalla tavallaan. Pelaajat ovat myös taivuttaneet peliä tarkoituksiin, jotka eivät enää lainkaan vastaa pelinkehittäjien ajatuksia siitä, miten peliä tulisi pelata.

Väitöstyö keskittyy tutkimaan
The Sims -peliä sen modifikaatioiden (modien) kautta. Modit voivat olla joko yksittäisiä pelissä käytettäviä esineitä, hahmoja, tilaelementtejä tai sitten koodia, jolla vaikutetaan pelimekaniikkaan ja itse pelin toimintaan.

The Sims on moniin muihin digitaalisiin peleihin verrattuna erityisesti tyttöjen ja naisten suosiossa. Naispuoliset pelaajat ovat myös aktiivisia modaajia, mikä näkyy väitöstyön aineistona tarkastelluissa modeissa.

Muokkauksesta uuden luomiseen

Jotkut käyttävät
The Simsiä "muotipelinä", jolloin pääpaino on tyylikkäiden pelihahmojen, asujen, hiusten ja muiden ulkonäkötekijöiden suunnittelussa. Toiset taas rakentelevat esikaupunkimaiseen pelitilaan taloja ja testaavat esimerkiksi niiden tilajärjestyksen toimivuutta. Joidenkin mielestä kiinnostavinta on pelin "hakkerointi" siten, että alun perin mahdottomiin toiminnallisuuksiin päästään pelissä käsiksi.

Työssä pohditaan myös, miten
The Simsin pelaajat testaavat toimintansa kautta erilaisia tarinankerronnan tapoja. The Simsiin liittyvät esityksellisyys, kokeilevuus ja tarinallisuus erottavatkin sen pelaamisen monista muista digitaalisista peleistä.

Väitöstutkimuksessa osoitetaan, miten tietokonepelien modausta analysoimalla päästään tarttumaan laajempaan digitaalista kulttuuriamme määrittävään dynamiikkaan: siihen, miten kulttuurituotteet tulevat olemassa oleviksi vasta vuorovaikutuksessa käyttäjiensä kanssa.

Tietokonepelien modaus omien intressien ja tarkoitusperien mukaisiksi kontekstoidaan väitöstutkimuksessa "osallistuvaksi kulttuuriksi", joka rakenteistaa nykyisin niin tietokoneohjelmien kuin viihdetuotteidenkin suunnittelua. Koska digitaalisten pelien merkitys ei tulevaisuudessa ainakaan vähene, on todennäköistä että pelaajien aktiivinen toiminta tulee entistä merkittävämmäksi osaksi kulttuurituotantoa ja peliteollisuutta."

 

Pienen eksymisen jälkeen löysin paikalle, ja kyllä täytyy sanoa, että hieno väikkäri oli! Oli todella mielenkiintoista olla paikalla, kiitos kun kutsuttiin

Onnittelin Sihvosta ja kukkien sijasta ojensin puhallettavan PlumBobin, joka sai tuoreelta väittelijältä ilahtuneen vastaanoton! Kertoipa hän jopa käyneensä äänsestämässä Tuunauskilpailun töitä- kääk!

Kotimatkan pläräsin päässäni noin neljänsadan nimen arkistoa miettien, olisiko Sihvonen joku tuntemistani nikeistä. Tulin tulokseen, että tietääkseni ei.

Sihvosen tutkimus oli laatuaan ensimmäisiä Suomessa, jopa koko maailmassa!